Sabtu, 1 Mei 2010

Sambil2 berehat mari sahabat2 kita merenungi diri sendiri..

Menurut Islam, menurut keterangan dalam AL QURAN DAN AL HADITS dikemukakan dgn jelas dan tegas, bahawa fasa2 yg dilalui olih setiap jiwa atau roh manusia itu menjadi 4 perumahan, setiap perumahan yang satu pasti lebih besar dan lebih luas keadaannye dari perumahan yg ditempati sebelumnye. perumahan2 yg dimaksudkan itu adalah merupakan alam yang ditempuh manusia, dan itulah merupakan fasa2 atau tahap hidup manusia.

Fasa2 yg dilalui olih setiap jiwa atau roh manusia yang 4 itu adalah kehidupan di..

1. Alam kandungan.
2. Alam dunia.
3. Alam kubur (barzakh).
4. Alam akhirat.

Keempat alam yang ditempuh setiap jiwa dan roh manusiaitu, benar2 telah dikemukekan dalam AL QURAN DAN AL HADITS, ybg uraianye seperti berikut..

1.ALAM KANDUNGAN..

Semase manusia itu masih dalam kandungan ibu, dan pada mase itu lah proses kejadian manusia. Allah ciptakan manusia dari suatu saripati berasal dari tanah. dari saripati itulah ALLAH jadikan air mani yang disimpan didalam tempat yg kukuh iaitu rahim. kemudian airmani itu ALLAH jadikan segumpal darah, dan segumpal darah lalu ALLAH jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu ALLAH bungkus dgn daging. setelah itu barulah ALLAH menjadikanye makhluk yg berujud manusia seperti kite. jadi pada tahap pertama ini manusia telah mengalami hidup didalam kandungan yg kadaan disitu amatlah sempit, terbatas, byk kesukaran dan penuh kegelapan. dan pada masa itu manusia blum mengerti ape2 situasi..

kemudian disebut dalam sebuah HADITS bahawa permulaan sekali ALLAH menghidupkan manusia dalam kandungan yakni permulaan ALLAH TA'ALA mengeruniakan roh kedalam tubuh manusia. apabila telah berada didlm kandungan ibu selama 120 hari, iaitu setelah berwujud sekekat daging. pada waktu itulah ALLAH mengutus malaikat untuk meniupkan roh kedalam tubuhnye dan malaikat diperentah dalam 4 perkara..

1. menuliskan ketetapan rezekinye.
2. ajalnye.
3. amalnye.
4. dan menjadi orang celaka atau bahgia.

sesudah lebih kurang 9 bulan lamenye berada didalam rahim itu yg dikandungnye dgn susah payah. maka lahirlah manusia itu kealam ujud dalam kadaan yg masih kecil dan lemah, tidak ada daya dan kekuatan. tidak ada ilmu dan harta, maka barulah manusia akan mengalami fasa kehidupan ke dua iaitu ALAM DUNIA..
2. ALAM DUNIA..

Setelah manusia itu mengalami kehidupan dalam fasa pertama didalam kandungan selame 9 bulan lamanye.. dan ALLAH melahirkannye dari kandungan ibu ke ALAM DUNIA dgn belum mengetahui suatu ape pun. kemudian baru lah ALLAH mengurniakan penglihatan dan pendengaran serta hati tujuan utamanye adalah untuk mengejar kebaikan bagi yang berakal sehat.. tetapi semangkin bertimbun2 kejahatan bagi yang tidak sempurna akalnye.. olih sebab itu dunia ini dapatlah dianggap sebagai sebab2dapat di perolehi KEBAHGIAAN DAN KECELAKAAN.. kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan..

MENGAPA JADI BEGITU..

kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.. dapatlah dibuktikan dgn kelakuan2 dan hal2 yg mesti dilalui olih setiap manusia. sebagai bukti dan kenyataanye diberikan beberape contoh.. ada pun manusia dulunye kecil sudah menjadi besar, dulu kanak2 sekarang sudah remaja, yang masih mude sekarang sudah menjadi tua.. dan yang sihat sekarang sakit, dulu bolih berjalan sekarang sudah lumpuh.. kalau dulu rambut nye hitam sekarang penuh dgn uban sebagai amaran dari ALLAH.. pipi yang gebu dan tegang sekarang sudah berkedut seribu.. dulu segak bergaya sekarang bongkok tak bermaya..
dan kalau dulu kaya sekarang miskin .. dulu berkerje dan menjadi orang berkuase sekarang dah pencen dan tidak dipedulikan lagi..
Itu semuaadalah datangnye malakul maut manusia dari sedikit. yang kemudiannye manusia hidup didunia ini akan mengalami kematian. jadi kehidupan fasa kedua, yaknie kehidupan di ALAM DUNIA ADALAH SEMENTARA SAJA.. segala kenikmatan dunia walau ape pun bersifat sementara.

Didalam AL QURAN ALLAH TA'ALA telah banyak memberikan peringatan2 dan keterangan2 mengenai sifat2 kehidupan dunia..

1. kehidupan dunia adalah merupakan mainan dan sende gurau..

2. kehidupan dunia sesuatu yang melalaikan serta merupakan perhiasan untuk bermegah2 dan berbangga2 dalam banyak harta dan anak.

3. kenikmatan hidup didunia dengan kenikmatan hidup diakhirat hanyalah sedikit..

4. kehidupan dunia ibarat hujan yg turun lalu menumbuhkan tanam tanaman dibumi diantara nye dimakan manusia dan binatang ternakan..

5. kehidupan didunia ibarat air hujan yg turun dari langit lalu suburlah tumbuh tumbuhan dimuke bumi, padahal tumbuh tumbuhan itu lalu menjadi kering dan musnah terkene angin..

6. harta dan anak2 hanya merupakan perhiasan kehidupan dunia..

7. kehidupan didunia bagi orang2 KAFIR merupakan perhiasan yg indah..

Olih itu dalam kesempatan menempuh kehidupan pada tahap kedua ini,yakinilah hidup diALAM DUNIA janganlah terpedaya dgn kemewahan, kemegahan, kesenangan dan jangan lah TERTIPU dengan pujukan syaitan dalam mentaati ALLAH..Akan tetapi kejarlah dan bersegeralah memperbanyakan amalan soleh dlm kesempatan yg telah diberikan dgn umur itu sebagai bekal untuk menempuh kehidupan dialam selanjutnye ia itu ALAM KUBUR (barzakh)..
Di alam dunia itu keadaan manusia berbangsa2, bersuku2 dan berlainan kulit dan bahasenye.. kehidupan manusia di alam dunia ini ada yg fakir, miskin, kaya, pangkat, cerdik pandai. bodoh, mulia dan hina..
itulah manusia2 dialam dunia menurut karyanye masing2. dan mengikut akidah manusia itu ada yg kafir, musyrik, murtad, munafiq, fasik dan ada pula yang muslim dam mukmin..
ape pun mengikut penilaian dan pandangan kaca mata ALLAH, identiti2 manusia yg berbeza2 itu adalah sama.. dan yg paling mulia menurut ALLAH hanyalah orang yg paling bertakwa di antara mereka..

jadi bekal yg paling baik dlm kehidupan dialam dunia untuk mendaki kealam selanjutnye tidak lain hanyalah TAKWA kepada ALLAH..

Kerana kehidupan dialam dunia ini merupakan kehidupan yg sifatnye hanye sementara, maka setelah ajal yg dicatat malaikat sewaktu manusia diberi roh untuk hidup dialam dunia telah sampai , maka manusia mengalami kematian . dan setelah mati inilah manusia akan menempuh alam selanjutnye, alam yg lebih luas lagi iaitu ALAM BARZAKH..
3. ALAM KUBUR ( barzakh )

Setelah manusia itu mengakhiri hidupnye di alam dunia, iaitu MATI, maka selanjutnye ia dikuburkan dan mengalami perpindahan alam lagi iaitu perpindahan di ALAM KUBUR (BARZAKH )..
sifat dan keadaan alam yg ketiga ini lebih luas.. sebagai perupamaan dapatlah dikatakan bahwa perbandingan antara alam kubur dan alam dunia ada lah sebagaimana alam sewaktu masih dalam kandungan ibu.

Kehidupan dialam barzakh ini sifatnye juga hanya sementara waktu, iaitu hingga datangnye hari kiamat.. sebab setelah datangnye hari kiamat akan ada kehidupan lagi iaitu kehidupan fasa ke 4 dan terakhir iaitu kehidupan ALAM AKHIRAT..

Maka apabila telah tiba waktu yang ditentukan iaitu kematian , tidaklah mereka dapat mengundurkan barang sesaat pun dan tidak pula mendahulukan..

secara jelas mengenai keluarnye roh dari tubuh ada pun rase berat dan ngeri serta sakitnye pencabutan roh dari tubuh disaat sakaratul maut itu digambarkan kira2 300 sakitnye pukulan dengan pedang..

Adapun para mukmin iaitu orang2 yang benar2 beriman dan bertakwa kpd ALLAH maka keluarnye roh dari jasadnye amatlah pelan namun walaupun perlahan tetap masih terase juge teramat sakit dan ngeri..

Bagi orang2 kafir , munafiq dan musyrik keluarnye roh dari jasadnye ditarik dan direntap dgn cara yg keras olih malaikat izrail as.. alangkah berat dan ngerinye..

Setelah meninggal maka keluarlah cincin yang mahal dijari dan melepaskan pakaian dari badan dan bagi para alim ulamak sama melepaskan serban dari kepalanye untuk dimandikan..

Dikala itu rohnye memanggil ketika ia melihat mayat dalam keadaan telanjang dengan suara yang seluruh makhluk mendengarnye kecuali jin dan manusia...

Roh berkata: " Wahai orang yang memandikan, kuminta kepada mu
kerana ALLAH, untuk melepaskan pakaianku dgn pelan2.
Sebab disaat aku beristirehat dari seretan malakul maut.

Dan jika ia disiram air maka berteriaklah mayat seperti
itu..

Mayat berkata: "wahai orang yang memandikan roh ALLAH, janganlah
janganlah engkau menuangkan air mu dalam kadaan
panas. Dan janganlah engkau jadikan airmu dgn panas
dan janganlah jadikan dingin. sebab tubuhku terbakar
dari lepasan roh.. dan jika mereka memandikan maka
berkatalah roh..

Roh berkata: " Demi ALLAH wahai orang2 yang memandikan, janganlah
engkau mengosok aku dgn kuat. sebab tubuh ku luka2
dengan keluarnye roh..
Dan setelah selesai dari memandikan dan diletakan pada KAFAN serta kedua telapaknye telah diikat, maka mayat memanggil2 " Wahai orang2 yg memandikan, janganlah kuat2 dalam mengkafani kepala ku, sehingga aku dapat melihat wajahku, anak2 ku dan kerabat ku. sebab ini adalah merupakan penglihatanku yang terakhir kpd mereka. adapun aku pada harini memisahkan mereka, dan aku tak akan melihat mereka sampai hari kiamat"..

Jika mayat dikeluarkan dari rumah maka mayat menyeru " Demi ALLAH, wahai jamaahku , aku telah meninggalkan isteriku (Suamiku) , menjadi janda. maka janganlah kamu menyakitinye. anak2 ku telah menjadi yatim, maka jangan kamu menyakiti mereka.
Sesungguhnye pada harinie aku dikeluarkan dari rumahku, dan aku tidak akan kembali kepada mereke buat selame2nye..

Setelah mayat diletakan pada keranda, ia memanggil " Demi ALLAH wahai jamaahku, janganlah kamu mempercepatkan aku sehingga aku mendengar suara ahliku, anak2ku dan para kerabatku. sesungguhnye aku pada hari ini memisahkan mereka sehingga hari kiamat.

Dan mayat itu dibawa dalam keranda, dan mereka melangkah kan kaki tiga langkahan , maka ia memanggil dgn suara yg segala sesuatu mendengarnye kecuali jin dan manusia.

ROH BERKATA: " wahai para kekasih ku, wahai saudara2 ku, wahai para anak2ku, janganlah kamu semua diperdayakan dunia sebagaimana ia memperdayakan aku.. dan janganlah kamu memperbuat mainan di masa ini, sebagaimana ia mempermainkan aku. hendaklah kamu semua mengambil ibarat kepada ku. Sesungguhnye aku tinggalkan ape yang telah aku kumpulkan untuk para ahli warisku. dan sedikit pun mereke tidak akan menanggung kesalahanku.
Adapun di dunia ALLAH menghisab aku, padahal kamu sekelian merase senang dgn keduniaan. dan mereka juga tidak mau mendoakan aku.."
Mereka pun menyembahyangi jenazah, dimana sebahgian ahli2 dan teman2nye telah pulang dari tempat solat, maka mayat pn berkata..

"Demi ALLAH wahai saudaraku, sesungguhnye aku lebih mengetahui bahawasenye mayat itu lupe didalam hidup. akan tetapi kamu jangan melupekan aku dalam kecepatan ini sebelum kamu semua menimbun aku, sehingga kamu semua menyaksikan kepada tempatku. wahai saudara2 ku, sesungguhnye keadaanku lebih mengetahui bahasenye wajah mayat lebih dingin daripada air yg dingin dalan hati yg hidup. tetapi jangan lah kamu pulang dgn kecepatan ini".

Jika mereka meletakan jenazah disisi kubur, maka berkatalah mayat..
" Demi ALLAH wahai jamaahku, wahai saudara2ku, Aku mendoakan kamu, tetapi kamu semua terlupe dan tidak mendoakan aku.."

Jika meletakan diliang kubur, maka jenazah berkata..
"Demi ALLAH wahai para ahli warisku, bukankah aku mengumpulkan harta yg banyak dari keduniaan cuma aku tinggalkan untuk kamu semua ?.. Maka hendaknye kamu mengingati ku dgn memperbanyakkan kebaikan. aku telah mengajar kamu Al Quran dan adab kesopanan. dan janganlah kamu melupekan aku dari doa.."
LARANGAN MERATAPI MAYAT DAN BAHAYANYE..

Ada orang yang apabila ditinggalkan mati keluarganye lalu membesar2kan tangisanye, meratap , menjerit dan merobek2 baju seolah2 tidak redha dgn ketentuan ALLAH.. biasenye dilakukan olih kaum wanita yang tidak teguh imannye.. yang terlupe ape yang ALLAH berikan kepada kita isteri atau suami, anak2 dan saudara mara adalah pinjaman dan bersifat sementara.. meratap yg sedemikian adalah dilarang olih agama dan hukumnye haram. sehingga sekiranye seseorang itu berbuat demikian amat besar sekali bahayanye terhadap simati.. mayat yg diratapi didalam kubur akan disekse menurut ape yg dijeritkan dalam ratapan keluarganye.. Rasulullah SAW juge tidak mengaku umat.

Dua macam dalam kelakuan manusia dalam menjerumuskan manusia dalam kekufuran iaitu:
1. Menghina nasab keturunan orang.
2. Menangisi mayat sambil merintih.

Dalam sebuah hadith ada menyebut..
"Merintih itu termasuk kebiasaan jahiliah. dan orang yg merintih, jika ia mati sebelum bertaubat, maka ALLAH akan memotong untuknye pakaian dari aspal dan baju dalam dari nyala api neraka".

Rasulullah SAW bersabda:

" sesiape yang ditangisi dgn suara dan rintihan, maka akan tersekse sebagaimana rintihan itu pada hari kiamat.."
MAYAT SESUDAH DIKUBURKAN..

Sesudah mayat itu telah dimasukan dalam liang kubur lalu di timbus dgn tanah dan dibacakan talkin dan doa orang2 yang mengusung dan mengantarnye pun semua sekali pulang meninggalkanye, maka jadilah ia sendirian dalam kubur yg sempit, gelap gelita, tiada teman, makanan ataupun minuman.

bahawa bila seseorang itu sudah mati dan berada dialam kubur, maka ia akan mengetahui kalau dirinye sebagai ahli syurga atau ahli neraka.sebab didalam kubur itu sudah diperlihatkan akan tempat2 mereka. sekiranye ahli syurga akan diperlihatkan akan indah dan nikmatnye syurga dan sekiranye ahli neraka akan diperlihatkan ngeri dan dahsyatnye seksaan dan azabnye api neraka.

Dari keterangan2 diatas dapat memberikan pengertian bahawa kadaan mayat dikubur itu pada hakikatnye dapat mengalami hal2 sebagaimane berikut..

1. Bagi mayat calon ahli syurga sudah dibukakan pintu syurga dan diperlihatkan tempat tinggalnye disyurga.

2. Mereka cukup gembira merasekan kenikmatan didalam kubur.

3. Bagi calon Ahli syurga kuburnye diperluas 70 hasta dan kuburnye menjadi terang.

4. Bagi mayat calon ahli neraka kuburnye disempitkan hingga remuk redam tulang rusuknye, ia diliputi kesengsaraan, ketakutan, kecemasan dan kesedihan dan diperlihatkan baginye bakal tempat tinggalnye dineraka kelak.

5. Keadaan seperti ini diperlihatkan setiap pagi dan petang hingga datangnye hari kiamat..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog Widget by LinkWithin