Jumaat, 22 Mac 2013

KISAH SERAM!! KAKI MENCARI JASADNYA

Sudah 15 hari Hashim dikebumikan selepas maut dalam satu kemalangan di simpang 3. Namun kesedihan Zaoyah masih belum reda. Kematian suami tersayang membuatkan Zaoyah bagaikan helang kepatahan sayap. Tempat bergantung juga sudah tiada, tempat bermanja jauh sekali. Zaoyah masih ingat ketika pagi kejadian, dia masih di dapur apabila Hashim memberitahu dia terpaksa ke tempat kerja lebih awal pagi ini. Zaoyah hanya sempat membancuh milo, tetapi sarapan masih terjerang di atas dapur. "Tunggu sambal tumis masak sekejap bang," ujar Zaoyah sambil menghidangkan nasi lemak yang masih berasap. "Tak apalah Yah, tengahari nanti abang balik, abang makanlah nasi lemak tu," ujar Hashim. Dia kelihatan begitu tergesa-gesa. Topi keledar dicapainya dan terus disarung ke kepala. Stokin dan kasut dipakai secepat kilat dan Hashim terus menuju ke tempat letak motorsikalnya. Sebaik sahaja Hashim pergi, Zaoyah menutup semula makanan di atas meja. Rengekan Azril, anak bongsunya segera menarik perhatiannya. Zaoyah mematikan api dapur dan terus ke bilik. Azril sudahpun bangun tetapi tangisannya sangat luar biasa dari hari-hari sebelumnya. Zaoyah hairan. Dia merasa seluruh tubuh Azril. Tidak pula panas kalau nak dikatakan demam. Zaoyah memujuk Azril sambil menggantikan lampin. Kemudian mendukung anaknya ke dapur. Zaoyah menyuapkan telur rebus ke mulut Azril tetapi anak kecil itu menolak. Zaoyah hairan. Anaknya tidak pernah begitu sebelum ini. Jam sebelas pagi baharulah Azril berhenti menangis. Selepas menyusu Zaoyah menidurkan Azril di dalam biliknya. Sedang Zaoyah memanaskan lauk di dapur, tiba-tiba perasaannya menjadi tidak enak. Apabila terpandang nasi lemak Hashim di meja, perasaannya menjadi semakin tidak menentu. Deringan telefon membuatkan Zaoyah tersentak. Dia segera menjawab panggilan di ruang tamu. "Ya Allah...abang..," tiba-tiba Zaoyah menjerit sebaik sahaja mendengar berita yang disampaikan. Hashim terbunuh dalam kemalangan ketika dalam perjalanan ke tempat kerja. Pandangan Zaoyah kelam, dia rebah tanpa meletakkan gagang telefon di tempatnya. Mujurlah jeritannya di dengar Pak Busu yang sedang mengayuh basikal melintasi halaman rumah Zaoyah. Pak Busu segera memanggil jiran-jiran wanita untuk membantu Zaoyah. Zaoyah hanya tersedar apabila jenazah Hashim sampai selepas Zuhur di rumahnya. "Yah, kalau nak tengok muka Hashim buat kali terakhir, tengoklah. Tok dah buka kapan di mukanya," ujar Tok Imam. Zaoyah merenung mayat Hashim yang sudah dimandi dan dikapankan oleh pihak hospital. Bagai tidak terdaya Zaoyah hendak menatap wajah suami tercinta. Terkilan hatinya kerana Hashim tidak sempat menjamah nasi lemak kegemarannya pagi tadi. Walaupun sudah 2 minggu berlalu, Zaoyah masih menangisi kematian Hashim. Adik-beradik dan sanak saudara sudah pulang ke rumah masing seorang demi seorang. Seperti malam-malam yang lalu, Zaoyah gagal melelapkan matanya. Kenangan dan ingatannya hanya kepada Hashim. Setiap kali rindunya memuncak dia akan membaca surah al-Fatihah dan al-Ikhlas, lalu dihadiahkan kepada allahyarham. Hanya itulah ubat yang mampu menenangkan jiwanya. Kalau dia tidur pun, hanya tidur-tidur ayam. Sering dia terjaga di tengah malam dan pasti tidak mampu terlena lagi hingga ke pagi. Malam itu Zaoyah gagal melelapkan matanya lagi. Walaupun kokok ayam yang pertama sudah kedengaran, matanya tidak mengantuk sedikitpun. Tiba-tiba telinganya menangkap bunyi tapak kaki menapak di lantai rumahnya. Zaoyah terkejut. Tak mungkin anak sulungnya Shahril bangun tengah-tengah malam. Shahril tak pernah bangun tengah malam sebelum ini. Zaoyah dapat mendengar bunyi tapak kaki yang mundar mandir ke hulu ke hilir. Tetapi kedengarannya seperti bukan berjalan, tetapi melompat setapak-setapak. "Kucing agaknya," bisik hati Zaoyah. Dia membiarkan bunyi tapak kaki itu menghilang. Ketika azan Subuh berkumandang. Zaoyah segera bangun dan menunaikan solat Subuh. Ketika remang Subuh mendatang, Zaoyah segera menjerang air dan mengejutkan Shahril untuk ke sekolah. Zaoyah segera mengenepikan perasaan sedihnya jauh-jauh apabila berdepan dengan anak-anak. "Sekolah pandai-pandai Ril, abah kau dah tak ada. Kaulah ganti abah nak jaga mak bila tua nanti, nak tolong mak besarkan adik," pesan Zaoyah kepada Shahril yang sedang menikmati minum paginya. Shahril segera mengambil beg sekolahnya dan keluar memakai kasut. Belumpun Shahril duduk, dia terpandang bekas tapak kaki di atas papan tangga menuju ke rumah. Kemudian di atas lantai menghala ke dapur dan ke bilik Zaoyah. "Mak! tapak kaki siapa ni mak?" jerit Shahril. Zaoyah bergegas mendapatkan anaknya. Dia juga hairan melihat bekas tapak kaki berlumpur di atas lantai. Zaoyah segera teringat apa yang didengarnya malam tadi. Mungkinkah ada orang naik ke rumahnya malam tadi. Tapi siapa? Perasaan Zaoyah jadi tidak menentu. Ini mesti ada orang yang berniat tidak baik terhadapnya. Baru tiga minggu dia menjanda,sudah adakah lelaki yang menaruh hati kepadanya? Zaoyah segera membersihkan kesan tapak kaki di atas lantai tersebut. Sambil hatinya berdoa, janganlah ada apa-apa musibah yang menimpa dia dengan anak-anak. Malam itu Zaoyah memastikan semua pintu dan tingkap rumahnya berkunci dan bermangga. Kalau ada orang yang nak buat jahat pun, mereka tentu akan mengambil masa untuk membuka pintu dan tingkap rumahnya. Tetapi malam itu sekali lagi Zaoyah dikejutkan oleh bunyi yang sama. Zaoyah sengaja mengajak Shahril tidur bersama di biliknya. Shahril dan Azril tidur di atas katil sedang Zaoyah tidur di atas tilam yang terhampar di atas lantai. Zaoyah bingkas bangun sebaik sahaja mendengar bunyi tapak kaki tersebut. Dia mengintai dari pintu biliknya, siapa agaknya yang berani naik ke rumahnya. Tetapi alangkah terkejutnya Zaoyah apabila melihat sekerat kaki dari betis ke bawah sedang menapak di atas lantai rumahnya. Zaoyah mengamati kaki tersebut. Dia terkaku melihat kaki tersebut terlompat-lompat mundar mandir di ruang tamu rumah. Tiba-tiba Zaoyah teringat sesuatu. "Ya Allah, abang Hashim..." bisik Zaoyah apabila mengenali kaki itu adalah milik suaminya. Serentak dengan itu kaki tersebut hilang dari pandangan. Zaoyah bagai bari tersedar dari mimpi. Serentak itu juga tubuh Zaoyah disimbahi peluh dingin dan sejuk. Zaoyah tidak berani hendak keluar dari biliknya. Malah keesokan paginya, dia menunggu sekeliling cerah lebih dahulu baharu dia mengejutkan Shahril. Shahril tidak diberitahu apa yang berlaku. Malah ketika Shahril mengadu tentang tapak kaki tersebut, Zaoyah cuma meminta Shahril supaya tidak mempedulikannya. Petang itu Tok Imam datang ke rumah Zaoyah. Dia hendak melihat sendiri bekas tapak kaki yang dikatakan oleh Zaoyah. Zaoyah ke rumah Pak Imam untuk meminta pandangan mengenai tapak kaki dan kaki Hashim yang dilihatnya. "Memang saya nampak kaki dia Tok," ujar Zaoyah sedih. "Apa alamatnya tu Tok?" soalnya lagi. Tok Imam memikir-mikir sebentar. "Ada yang tak kena ni Yah", ujar Tok Imam. Zaoyah tidak faham apa yang dikatakan oleh Tok Imam. Keesokan harinya, Tok Imam mengajak beberapa orang kampung ke tempat Hashim di tempat kemalangan. Tok Imam sendiri mencari di kawasan kemalangan sambil diperhatikan oleh orang-orang kampung yang lain. "Subhanallah," tiba-tiba Tok Imam bersuara lantang. Orang-orang kampung segera menghampiri Tok Imam. Mereka terkejut apabila melihat sebelah kaki Hashim terlindung di sebalik daun-daun keladi di dalam selut. "Kau ambik benda ni, bawa ke masjid. Kaki ni kita kena mandikan dan kapankan. Lepas tu kita kena kebumikan," ujar Tok Imam. Zaoyah terkejut apabila diberitahu penemuan kaki Hashim di dalam semak di tempat kemalangan. "Mungkin yang datang tu roh dia, minta disempurnakan. Itu sahaja yang Tok boleh katakan. Wallahualam," ujar Tok Imam ketika Zaoyah bertanya mengapa dia melihat kaki Hashim berjalan di dalam rumah. Selepas kaki Hashim dikebumikan, Zaoyah tidak mendengar lagi bunyi orang berjalan di dalam rumahnya.

Rabu, 20 Mac 2013

Jauhilah politik aibkan maruah

KECENDERUNGAN mengaibkan pihak lawan dengan pelbagai cerita berupa tohmah yang belum tentu akan kesahihannya bagaikan sudah lumrah dan sebati dalam kerangka politik kepartian masa kini. Setiap pencacai parti-parti politik kini tidak kira pemerintah mahupun pembangkang bagaikan berlumba-lumba mendedahkan aib pihak lawan. Menariknya dalam keghairahan mendedahkan aib lawan, sering kali juga mereka suka menuding jari menuduh pihak lain yang melakukan penyimpangan tersebut. Ia samalah seperti pencuri menuduh dan cuba meyakinkan orang ramai bahawa orang lain yang mencuri. Memanglah tidak ada pencuri mengaku dia mencuri. Tapi sikap menuding jari pada orang lain demi mengaburi mata orang ramai akan hakikat kebobrokan dirinya pastilah tidak akan membawa apa-apa makna. Namun apa boleh buat kerana demikianlah realiti budaya politik masa kini yang bagaikan sudah semakin lompong akhlak dan akal-budi Islami sehinggakan yang mengakar adalah budaya songsang yang langsung tidak berpaksikan agama dan hukum moral manusiawi. Bagi penulis budaya politik sebegini tentunya tidak cocok bahkan merupakan tragedi kepada politik Islam yang seharusnya berteraskan al-Quran dan as-Sunnah yang sejati. Jika ditelusuri prinsip Islam, membuka aib sesama Islam adalah suatu yang amat keras dilarang ALLAH sebagaimana ayat 12 daripada Surah Al-Hujurat: “Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada prasangka. Sesungguhnya sebahagian besar prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan aib orang lain; dan janganlah kamu mengumpat sebahagian yang lain.” Menjaga aib sesama Islam begitu dititikberatkan oleh junjungan Rasulullah SAW sehinggakan pernah diriwayatkan satu kisah selepas selesai solat Asar di Masjid Quba’, seorang sahabat lalu mengundang Nabi SAW berserta jemaah menikmati hidangan daging unta di rumahnya. Ketika sedang makan, terhidu para sahabat suatu bau yang kurang menyenangkan. Wajah Nabi SAW sedikit berubah tanda tidak selesa. Maka tatkala waktu Maghrib hampir masuk, sebelum majlis bersurai, Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa makan daging unta, hendaklah dia berwuduk!”. Mendengar sabda Baginda ini, maka seluruh jemaah tadi mengambil wuduk. Maka terhindarlah aib orang yang terbuang angin di khalayak tadi. Begitulah tingginya peribadi Nabi SAW yang begitu mengerti kesan psikologi seseorang yang mungkin menerima aib daripada perbuatannya. Bahkan kesan psikologi dimalukan mampu mencetuskan kekeruhan bahkan merungkai hubungan persaudaraan sesama Islam yang menjadi teras kekuatan umat. Sebab itulah Islam cukup menitikberatkan aspek menjaga aib sesama saudara seIslam sehinggakan jika seseorang melakukan maksiat kepada ALLAH secara sembunyi selagi tidak merugikan orang lain seperti perbuatan dirinya meminum arak, berzina dan lain-lain, maka dikehendaki ditutupi aib tersebut, bahkan tidak boleh dihebahkan kepada orang lain. Sekalipun diketahui maksiat sebegini dilakukan oleh saudaranya, maka kewajipan amar ma’ruf nahi mungkar, iaitu menyeru yang benar dan mencegah kemungkaran tetap wajib dilaksanakan namun jangan disebarluaskan. Malangnya, budaya politik kepartian masa kini amat jauh daripada garis panduan yang ditetapkan syarak. Pendukung-pendukung parti tidak kira pemerintah mahupun pembangkang, yang berlabel Islam ataupun tidak, sering kali melakukan penyimpangan sebegini demi fatamorgana kuasa yang begitu mengasyikkan. Masing-masing tampak begitu rakus menyelak kain dan mendedahkan aib antara satu sama lain yang hakikatnya belum tentu berpaksikan pada kebenaran mahupun kepalsuan. Lebih menyedihkan lagi ada yang sanggup menghalalkan tindakan bobrok sebegini dengan menggunakan pelbagai justifikasi agama dengan hujahan beralaskan ayat-ayat al-Quran terpilih ikut selera politik masing-masing. Semuanya sanggup dilakukan demi untuk menang pilihan raya dan berkuasa di Putrajaya. Tanpa disedari, hari ini ‘Putrajaya’ bagaikan zikir wajib yang sering diratibkan dalam minda para pendukung hingga segala prinsip agama dan akhlak sanggup dipertaruh dan digadaikan. Justeru, penulis menyeru marilah kita kembali kepada ajaran Islam sebenar yang seharusnya menjadi teras dalam budaya pempolitikan umat Islam. Ini menuntut setiap kita agar ikhlas dan jujur membanteras budaya politik mengaibkan maruah yang hakikatnya membawa kebinasaan. Oleh: Dr Asyraf Wajdi Dusuki

Sahabat Nabi yang masih hidup

TAHUKAH ANDA APAKAH POHON INI ? Sahabat Nabi yang masih hidup ✔ Inilah pohon yang memahami cinta buat Nabinya Muhammad SAW صلى الله عليه وسلم. Pohon yang diberkati. ✔ Sehingga sekarang pokok ini masih hidup lagi di Jordan. Sebab itu ianya digelar "the only living sahabi" atau "sahabat Nabi yang masih hidup". Sedikit sejarah mengenainya. ✔ Ketika Rasulullah صلى الله عليه وسلم keluar ke Syam bersama Maisarah -pekerja Sayyidatuna Khadijah ra- untuk berniaga, Baginda صلى الله عليه وسلم pernah berteduh di bawah pohon ini sebelum sampai ke sana. ✔ Semasa Baginda صلى الله عليه وسلم berteduh di bawahnya, dahan dan ranting² pohon ini bergerak menaungi Baginda صلى الله عليه وسلم daripada cahaya matahari. ✔ Seorang paderi yang melihat kejadian ini datang bertemu Maisarah & menunjukkan kepadanya pohon tempat teduhan Rasulullah صلى الله عليه وسلم itu dengan berkata: "Hanya seorang Nabi sahaja yang berteduh di bawah pohon ini." ✔ Pohon ini terletak di tengah padang pasir bernama Buqa'awiyya di negara Jordan. Dari segi geografi, ia berdekatan dengan kota Bosra di Syria. Sebagaimana kita tahu, Rasulullah S.A.W 2 kali tiba di Bosra 1. Ketika bersama bapa saudaranya Abi Talib sewaktu berumur 12 tahun & bertemu dengan Rahib Buhaira dan terserlah tanda kerasulan baginda di belakang bahu sepertimana tercatat dalam kitab injil tentang tanda kerasulan nabi akhir zaman. 2. kali kedua rasulullah ke bosra membawa barang dagangan saidatina khadijah. apa yg menarik..selepas dari tanah Tabuk hingga ke Bosra sejauh lebih 500km..kita tidak akan berjumpa dengan pokok seumpama di atas. Lihatlah sampai hari ini ia tetap subur walaupun berada di tengah² padang pasir yang kering kontang. Tiada tumbuhan hidup sepertinya. ALLAH menghidupkannya dengan kehendak-NYA jua, ALLAHU ALLAH. ✔ Dan di dalam foto ini juga, Habib Umar Benhafidz seorang daripada keturunan Rasulullah صلى الله عليه وسلم menziarahi pohon di mana Datuknya - Rasulullah صلى الله عليه وسلم- pernah berada di situ.

Selasa, 19 Mac 2013

PENAWAR BISA ULAR DAN IKAN SEMBILANG

PENAWAR BISA ULAR DAN IKAN SEMBILANG Jika terkena patukan ular berbisa, cepat2 dapatkan ular itu dan potong sedikit hujung ekornya. Jangan dibunuh pula. Kemudian makan hujung ekor tersebut. Itulah dia penawar ular berbisa. Jangan pula ambil ekor ular lain. Lain pula jadinya... Jika terkena sengatan ikan sembilang, cepat2 ambil ikan itu dan ketuk kepalanya. Ambil lendir atau gel yang ada pada otot ikan tersebut dan sapukan pada terkena sengatan itu. InsyaAllah pulih Petua2 ini boleh dicuba juga dengan petua2 atau tip yang aku pernah berikan sebelum ini iaitu seperti patukan ular dengan tampal guna tembakau kemudian susul ke hospital. Baca di link petua/ kesihatan dan surah Al Fatihah Amalkan bacaan 7 bismillah dan surah Al Fatihah Nota Bisa sengatan ular dan ikan sembilang memang sangat menyakitkan dan boleh membawa maut. Cuba2lah petua ini. Mana yang tak sanggup nak telan ujung ekor ular itu terpulang ler. Yang penting itulah penawarnya kerana ular itu yang mematuk maka ular itu juga penawar...

Jumaat, 15 Mac 2013

Cap 'mohor' lelaki pada wanita digauli

Saya percaya ramai yang akan menganggap saya mengarut jika mengatakan bahawa seseorang lelaki yang melakukan hubungan intim dengan wanita - sama ada isterinya ataupun bukan - akan meninggalkan capnya yang tersendiri pada wanita itu. Dalam istilah orang kita, tanda itu mungkin mudah disebut sebagai 'cap mohor'. Dan jika seseorang wanita itu pula terlibat dalam hubungan dengan lelaki yang berbilang-bilang - lebih daripada seorang ataupun curang - dia akan mempunyai banyak cap yang mewakili ramai lelaki pada tubuhnya. Sila fahami bahawa hubungan yang saya maksudkan bukan sekadar hubungan mesra, pergi tonton wayang bersama-sama, bersiar-siar di Taman Tasik Titiwangsa atau Tasik Perdana ataupun menari dan menyanyi sambil berguling-guling seperti dalam filem Hindustan. Ia sebaliknya melibatkan hubungan intim yang sampai ke tahap sesi bertukar-tukar 'cenderamata' di dalam bilik dan di atas katil! Rupa-rupanya hubungan yang seperti itu meninggalkan kesan atau tanda khusus - yang dalam tulisan ini saya sebut sebagai 'cap' - oleh seseorang lelaki terhadap pasangannya. Ya, saya percaya pada peringkat ini, anda masih menganggap saya mengarut malah mungkin lebih mengarut saya dalam tanggapan anda daripada saat anda membaca intro tadi. Tetapi bagaimana jika saya katakan bahawa cap atau tanda itu boleh dikesan melalui kaedah saintifik? Ceritanya begini. Robert Guilhem adalah seorang pakar genetik dan tokoh Yahudi di Albert Einstein College of Medicine, New York, Amerika Syarikat. Sebagai seorang ahli akademik dalam bidang perubatan, Guilhem tertanya-tanya mengapa Islam mensyariat bahawa setiap wanita yang diceraikan perlu menunggu sehingga habis iddah atau tiga kali suci daripada haid atau selama tiga bulan untuk membolehkan dia berkahwin semula. Hal ini ada disebut dalam kitab suci al-Quran, surah al-Baqarah, ayat 228. Berbanding dengan kepercayaannya dan juga gaya hidup masyarakat moden yang memperlihatkan agak ramai wanita kini tidak setia kepada hanya seorang lelaki, dia semakin berminat untuk mengkaji hukum yang masih diamalkan secara patuh oleh umat Islam di seluruh dunia. Daripada kajiannya yang diterbitkan dalam societyberty.com, Guilhem mendapati, dalam setiap hubungan seks, lelaki akan meninggalkan tanda khusus pada pasangan wanitanya. Jika pasangan itu tidak bersetubuh dalam tempoh beberapa lama, tanda itu akan hilang secara perlahan-lahan antara 25 hingga 30 peratus. Sebelum melanjutkan cerita yang saya petik daripada www.republika.co.id ini, saya mohon maaf kerana tidak menjelaskan bagaimana rupa tanda itu dan di mana kedudukannya kerana hal yang berkenaan tidak dinyatakan dalam artikel yang saya petik. Kemudian kata Guilhem lagi, tanda itu akan hilang secara keseluruhan setelah tiga bulan pasangan itu tidak melakukan hubungan kelamin. Selepas tempoh itu dan tanda atau sisik khusus suaminya hilang, perempuan yang diceraikan itu berada dalam keadaan sedia untuk menerima tanda daripada lelaki lain pula. Itulah yang berlaku. Guilhem kemudian melakukan dengan mencari pembuktian lain di sebuah penempatan Muslim Afrika di Amerika Syarikat. Dalam kajiannya, dia mendapati setiap wanita di perkampungan itu hanya mempunyai tanda daripada satu-satunya pasangan mereka sahaja. Dia kemudian menjalankan kajian yang serupa di kawasan penempatan bukan Islam. Ternyata hasil yang didapati sangat berbeza. Wanita di kawasan penempatan bukan Islam itu didapati mempunyai tanda daripada dua hingga tiga lelaki. Ertinya, mereka menjalin hubungan dengan lelaki selain suami mereka sendiri. Tidak cukup dengan itu, pakar berkenaan turut menjalankan kajian yang sama di rumahnya sendiri - ke atas isterinya. Malang si Guilhem. Penemuan kajian itu walaupun berjaya, amat mengecewakannya. Ini kerana dia mendapati isterinya mempunyai tanda daripada tiga lelaki. Dan daripada tiga anaknya, hanya seorang daripada benihnya sendiri. Usai kajian yang luar biasa itu, Guilhem akhirnya meyakini hanya Islam bukan hanya semata-mata kepercayaan tetapi adalah satu sistem kehidupan yang mampu menjamin martabat manusia, termasuk wanita untuk sentiasa menjaga maruah mereka dalam kehidupan sosial. Dia akhirnya melafazkan syahadah dengan sepenuh-penuh keyakinan.

Siapa kata UMNO wakil MELAYU....??? Umno Bukan Wakil Melayu.. Jangan Syok Sendiri

KUALA LUMPUR, 14 MAC: Gelaran ‘pengkhianat bangsa’ diguna pemimpin UMNO-Barisan Nasional (BN) kepada ahlinya yang belot dan menyertai parti lain terutama DAP tambahan pula ia dimomokkan sebagai parti cauvinis dan pelampau. Bekas pemimpin UMNO Bahagian Pekan, Datuk Ariff Sabri menyifatkan tuduhan itu sebagai angkuh dan syok sendiri apabila UMNO mendakwa mereka pembela dan mewakili Melayu, Ariff yang lebih dikenali sebagai Sakmongkol AK47 berkata, anggapan hanya orang Melayu yang menyertai UMNO sebagai Melayu, sebaliknya Melayu yang menyertai parti lain dianggap kurang ‘Melayunya’ adalah tidak betul. Ariff berkata, perumpamaan sedemikian sangat dangkal kerana setelah menyertai DAP, sifat Melayu dan Islam beliau tidak sedikit pun berubah. “Saya berada di luar UMNO, Melayu saya tak kurang, Islam saya juga tidak kurang. “Saya nak sebut, kamu (UMNO) nak mewakili Melayu pun tak boleh. Sebab, pada 2008, ada sekurang-kurangnya 5.7 juta pengundi Melayu, calon UMNO hanya dapat dua juta undi. “Ini menunjukkan, 3.7 juta pengundi Melayu pula tak beri undi pada UMNO. Maka, kalau lihat daripada undi, memang memalukan kalau dakwa diri sebagai jurubicara mewakili orang Melayu,” jelasnya dalam temuramah eksklusif. Katanya lagi, slogan pembela Melayu yang sering dilaungkan UMNO itu sekadar untuk sedapkan diri sendiri dan jauh daripada realiti yang berlaku. “Berdasarkan fakta, realitinya lebih ramai orang Melayu menolak UMNO berbanding mereka yang menyokong UMNO,” ujar beliau yang juga bekas ADUN Pulau Manis. Mengenai penerimaan orang Melayu kepada perjuangan DAP, Ariff berkata, orang Melayu semakin menunjukkan minat dan tidak lagi takut atau benci kepada DAP seperti sebelumnya. Menurutnya, ia diperkukuhkan lagi dengan pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang mengamalkan prinsip cekap, akauntabel dan telus yang antara lain memberi manfaat besar bukan sahaja kepada orang Melayu malah meliputi semua rakyat negeri itu. Tambah beliau, ini termasuk pembelaan terhadap kebajikan orang Melayu dan kemajuan Islam di negeri itu melalui pelbagai insentif, bantuan dan dasar. “Banyak yang dilakukan kerajaan negeri Pulau Pinang untuk kemajuan orang Melayu dan Islam. Cuma media yang dikawal UMNO yang menyembunyikan fakta berkenaan. “Hari ini orang Melayu mulai sedar perjuangan DAP ialah untuk menubuhkan sebuah kerajaan yang baik dan melaksanakan dasar yang adil dan saksama dengan amalan urus tadbir yang cekap dan amanah. Itu yang paling penting,” ujar beliau.

Jumaat, 8 Mac 2013

Jangan kita lupa: 8 Mac 2008

Lima tahun sudah berlalu sejak berlakunya tsunami politik terbesar dalam sejarah Malaysia. Kekalahan besar yang memalukan parti pemerintah Barisan Nasional yang dipimpin oleh UMNO pastinya tidak akan dilupakan oleh mereka yang dibisukan oleh suara rakyat pada tarikh bersejarah itu; yang telah memilik untuk menolak kepimpinan UMNO dan memberi amanah kepada parti-parti oposisi yang kemudiannya membentuk sebuah koalisi politik bernama Pakatan Rakyat. Lima tahun sejak 8 Mac 2008, Malaysia telah melihat pelbagai perubahan hasil desakan sebuah ikatan pembangkang yang kuat dan kuasa politik rakyat yang mendesak supaya wujudnya sebuah demokrasi yang adil dan berfungsi dengan baik di Malaysia. Lima tahun sudah negeri-negeri Pakatan Rakyat dipimpin dengan berhemah dan cekap; dan membawa kebaikan untuk semua tanpa mengira latarbelakang kaum dan ekonomi. Menjelang pilihanraya umum yang akan datang, jangan kita lupa kepada tsunami politik Mac 2008 yang telah merubah cara kita melihat sistem kerajaan di negara ini. Arus perubahan kian kuat dan bakal membadai di segenap ceruk yang membenih korupsi dan kezaliman. Rakyat pastinya bijak untuk memilih perubahan yang melestari; demi masa depan Malaysia yang lebih baik. Ubah Sekarang, Bersihkan Malaysia!

Isnin, 4 Mac 2013

Isu Lahad Datu Harus Dinobat Drama Al-Ma'unah Kedua!

Lahad Datu : Harus dinobat drama al-maunah bahagian kedua.....pelik...seolah-olah nak perbaiki imej polis berikutan isu pukul rakyat semasa perhimpunan bersih. nak naikkan nama polis. gua tak percaya...ini semua adalah drama semata-mata, org bongok ja percaya dengan isu ini. dram nak tunjuk yg UMNO/BN dalah hero rakyat...!!! kisah drama al-ma'unah, masihkah anda ingat? selamat membaca.... Berita ini sudah memaklumkan kepada kita akan niat jahat Kerajaan BN. Dari awal lagi episod Sauk, memang ianya sudah gagal sama sekali meyakinkan kepada majoriti rakyat bahawa insiden kecurian senjata ini benar-benar berlaku. Usahkan rakyat, anggota yang menjaga senjata berkenaan juga demikian. Ini maklumat yang kita sahkan. Apatah lagi jika kita melawat Sauk atau terus ke Kampong Jenalik, pasti penduduk kampong akan menggelengkan kepala tanda tidak percaya kepada drama Sauk ini. Namun kita lihat usaha kerajaan berterusan mahu meyakinkan rakyat bahawa ada segolongan rakyat mahu menentang kerajaan BN secara militan. Usaha mencari punca dan maklumat mengenai gerakan militan hampa bila kumpulan 5 KCK (Cawangan Khas) negeri Perak memberitahu tidak boleh dikaitkan isu ini dengan pembangkang kerana nyata bukan sahaja mereka tidak mempunyai bom molotov atau apa sahaja senjata, hatta mahu disabitkan dengan 'lastik' pun tidak ada. Kerajaan BN tidak hampa nampaknya. Bila ada pihak mendesak hukuman mati dikenakan ke atas semua pelakon drama Sauk yang dinyatakan oleh kerajaan sebagai realiti. Dari situ digambarkan bahawa ketua pasukan pemberontak Al-Ma'unah bercakap seorang diri dalam mahkamah. Kemudian dia dikatakan membaling selipar semasa perbicaraan yang lain pula. Akhirnya nanti beliau akan dirawat di Tanjung Rambutan. Semuanya ini mahu mengelakkan hukuman mati dijatuhkan ke atas anggota kumpulan Al-Ma'unah. Ini menguatkan lagi dakwaan kita bahawa episod Sauk hanyalah satu drama bersiri kerajaan BN. Dari awal perbicaraan saya kurang berminat mengulas isu perbicaraan kumpulan pemberontak ini kerana kita faham isunya adalah sebuah drama bertulis. Nampaknya minat saya berubah apabila membaca perkembangan selanjutnya kerana dikatakan pemberontakan itu adalah sebagai membalas dendam kepada insiden yang sudah 'basi' dan sejuk. Peristiwa Memali 1985 sudah dilupakan oleh majoriti rakyat, walau pun tidak kepada anggota keluarga dan rakyat yang berjihad dalam negara ini bagi menegakkan Islam di muka bumi Malaysia. Ini menggambarkan kepada kita bahawa kerajaan BN sudah mula memasang niat halus bagi mengaitkan PAS dengan kumpulan pemberontak ini. Kita harap pimpinan PAS akan berbuat sesuatu yang profesional atas dakwaan ini, tetapi jangan melatah bila dicucuk demikian. Majoriti rakyat cukup faham akan tingkah dan taktik kerajaan BN mahu memerapkan perjuangan Islam di negara ini. Ini bukan kerja baru kerajaan BN semenjak Dr. Mahathir menjadi Pengerusi BN. Beliau memang seorang yang mengamalkan ajaran Freemason dan anti Islam. Nampaknya kita tidak boleh berdiam diri lagi kerana BN akan menggunakan apa sahaja bagi memusnahkan perjuangan Islam. Tingkatkan usaha kita di semua peringkat dengan memastikan bilangan rakyat yang menjadi pengundi akan memastikan BN tersingkir dalam tahun 2004. Itu pun jika PAS tidak diharamkan kerana mahu dikaitkan dengan Al-Ma'unah. Bacalah propaganda palsu di bawah ini untuk makluman anda. Drama sandiwara tentera kesultanan sulu(panai cari pelakon) Drama sandiwara al-ma'unah Selanjutnya :: http://mindarakyat0.tripod.com/2001jun/2001-1879.htm #Taktik Madey masih diguna pakai....kalau mission impossible 3, ada juga mission impossible : ghost protocol....!!!

Gambar pemimpin Sulu di Perhimpunan Agung UMNO 2012.

INI ADALAH SALAH SATU JAWAPAN KEPADA KEMELUT LAHAT DATU / SOLU / BANGSAMORO - MNLF DI SABAH : Sila baca elok elok, pencacai umno korek telingga anda dulu, dan kesat cermin mata tu bior takder habok..! " SAYA KUATIR AKAN ADA PERANG S I V I L DISABAH KERANA ADA PULUH RIBU ETNIK BANGSAMORO / SOLU ( atau sulok dipanggil orang tempatan ) DISABAH TERUTAMANYA DI LAHAT DATU / KUNAK / SEMPORNA - Kata Ketua bangsamoro - MNLF - Haji Gapul Hajirul yang dipetik daripada PHILIPINNE STAR NEWS. Kata dua najib pun puak sulu ni buat tak heran. Polis malaysia pulak yang makin ramai jadi mangsa bunuh. Mana 200 askar sulu? Najib dah bagi kata dua, takkan tak jumpa? Sekarang korang tahu ler kenapa najib tak utuskan ATM untuk kes di Sabah.. Sebab ATM tidak terikat dengan arahan Menteri.. Sebaliknya jika di utuskan Pasukan POLIS maka segala aturgerak akan di urtuskan oleh Menteri UMNO sendiri.. jadi di sini sahaja kita dah tahu sandiwara yg cuba di guna pakai oleh BN untuk mengambil hati warga Sabah.. namun hakikatnya Mereka tersilap sebab tidak semua warga raja Sulu itu faham arahan UMNO.. dan Kematian anggota Polis telah sedikit sebanyak merencatkan perangcangan asal UMNO untuk berlakon secara aman.. Teori kerajaan malaysia di pimpin oleh PM yang lemah ini buktinya. kata dua najib di balas parang. kalau komando atm masuk, dlm 1-2 hari dah settle kes ni. sbb tu hantar polis sbb nak memanjang cerita ni. so bila dah nampak tak terkawal, nanti bleh diaorg isytihar darurat, lepas tu xyah buat pru13 kat sabah. dah selamat kubu sabah diaorg. lepas tu mungkin buat kat sarawak plak. teori aku laa
Blog Widget by LinkWithin