Isnin, 20 April 2009

ape punye laki la...

Sepasang suami isteri, dah lama kahwin tapi tak
ada cahaya mata. Si suami teramat lah kedekut,
bukan setakat taik idung masin, Taik mata pun
masin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah
mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah
pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan
pilot pesawat tu. 'Encik, berapa saya kena bayar
untuk menaiki pesawat ni?' anya sisuami
'Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu
pusingan' jawab pilot tu.
'Uuiishh..mahalnya, tak jadi la saya nak naik'
jawab si suami lalu menarik tangan
Isterinya berlalu dari situ.
'Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, Setahun
sekali je bang, dah lama saya nak naik pesawat
cam tu' rayu si isteri dengan nada manja dengan
harapan si suami akan ubah fikiran.
'Jgn nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita
boleh beli'
Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya.
Buka! nnya tak mampu,dlm bank melambak lagi
duit dia.
Tahun kedua, mereka pergi lagi. Si isteri sekalilagi
memujuk Suaminya untuk menaiki pesawat tu.
Berjumpa lah mereka dengan pilot tu, pilot yg
sama tahun lepas. Tapi kali ni, bayaranya dah jadi
RM80...
Apa lagi sekali lagi kecewa lah si isteri tadi.
Tahun ketiga, mereka
Pergi lagi... Si isteri tadi awal2 lagi dah pujuk si
suami untuk menaiki pesawat ringan tu.
'Baiklah, kalau bayaranya kurang dr RM30, kita
naiklah'kata suami yang membuatkan si isteri
menarik muka masam krn dia tahu bayarannya
pasti akan meningkat lagi tahun ni.
Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun
lepas dan jumpa ngan pilot yang sama juga.
Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi
RM100.
Segeralah si suami menarik tangan isterinya
berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri
yang saban tahun mengimpikan untuk menaiki
pesawat tu memanggil mereka semula.
'Encik, berapa yang encik sanggup bayar?'
'Aku cuma nak bayar bawah RM30 ajer'jawab si
suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi
'Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan
bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat'
Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer
'tapi apa syaratnya'
'semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh
Mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara
juga, saya akan kenakanbayaran> RM10 bagi
setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau
isteriencik'
jawab pilot td sambil tersenyum.
'Baiklah saya setuju' jawab si suami dengan
yakin bolehnya.
Maka, naiklah mereka akan pesawat tu. Pilot tadi
pun ada
niat lain sebenarnya. dia nak ajar si suami yang
kedekut
tadi.
Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui
membahaya.
Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb
suami isteri
yang duduk kat belakang dia tak menjerit pun.

Dia cubalagi buat aksi2 yang merbahaya,
berpusing2 pesawat
tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak
berjaya,
pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia.

Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer.
Bila dah
mendarat, Cuma si suami yang turun dari pesawat
tu.
'Ehh? mana isteri encik?'tanya pilot tu terkejut.
'Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi'
'Hahh apasal tak cakap'
'Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak'
jwb si suami
Sambil menghulurkan wang kepada pilot td dan
terus berlalu...

Moralnyer..: Carilah suami yang mengasihi
isterinya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tajuk Apa Hari Ini

Blog Widget by LinkWithin