;

Rabu, 15 April 2009

Petua Isteri Sentiasa Macam Anak Dara

Al-Qur'an mengandungi berbagai hikmah dan merupakan penawar dan ubat bagi tubuh dan jiwa orang-orang beriman. Berikut adalah satu petua dari Ustazah Fatimah Az-Zahrah. Petua ini adalah untuk diamalkan oleh kaum wanita terutamanya para isteri bagi menjaga 'keperawanan' mereka agar sentiasa 'abqara' sebagaimana termaktub dalam Surah Al-Waqi'ah.

'Abqara' bermaksud perawan yang sentiasa kekal perawan (perawan sokmo). Mudah-mudahan amalan ini dapat dilakukan setiap hari oleh kaum wanita sama ada yang masih bikir mahupun yang telah berumahtangga sebagai usaha menjaga kesihatan 'luar dan dalam'.

CARA AMALAN:

Selepas selesai menunaikan solat Isyak, ambil segelas air kemudian bacalah:

Al-Fatihah - 1 kali
Ayat Kursi (Surah Al-Baqarah 2:255) - 1 kali
Surah Al-Waqiah 56:35-38 - 7 kali

Kemudian tiup ke dalam air tersebut dan niatkanlah dalam hati (mohon ke hadrat Allah) agar Dia menjaga kecantikan diri anda dan menjaga kebahagiaan rumahtangga anda. Minumlah air itu.

SURAH ALWAQI'AH 56:35-38

إِنَّآ أَنشَأۡنَـٰهُنَّ إِنشَآءً۬
فَجَعَلۡنَـٰهُنَّ أَبۡكَارًا
عُرُبًا أَتۡرَابً۬ا
لِّأَصۡحَـٰبِ ٱلۡيَمِينِ
Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, (35) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), (36) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya. (37) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan; ( 38 )


Semoga amalan ini bermanfaat dan semoga rumahtangga anda tetap bahagia. Bagi para suami, eloklah maklumkan kepada isteri anda agar dia mengamalkannya.

HAFAL SELURUH SURAH AL-WAQI'AH

Sebenarnya sama ada lelaki mahupun wanita, Surah Al-Waqi'ah ini eloklah dihafal keseluruhan surahnya, dan jika boleh bacalah pada setiap hari kerana kelebihannya:

Sabda Rasulullah s.a.w.: "Sesiapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap hari, ia tidak akan ditimpa kefakiran."

Sabda Rasulullah s.a.w. : "Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya". (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.)

Sabda Rasulullah s.a.w. : "Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan." (Hadis riwayat Ibnu Ady)

Sabda Rasulullah s.a.w. : "Barang siapa yang membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam maka dia tidak akan tertimpa kefakiran dan kemiskinan selamanya. Dan surah Al-Waqi’ah adalah surah kekayaan, maka bacalah ia dan ajarkan kepada anak-anakmu semua."

Menurut fatwa sebahagian Ulama’ katanya: "Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali, selama 40 hari pula, maka Allah akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari pelbagai penjuru serta berkat pula."

Semoga Allah merahmati kita semua. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tajuk Apa Hari Ini

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

Blog Widget by LinkWithin